توجه دوباره به تاریخ معماری ونمونه های معماری در تاریخ، اهمیت شناخت دقیق زنجیر ارتباطی بین «تاریخ» و «طراحی» رانشان می دهد. تاریخ که اصطلاحا دیدن مکان خویش در زمان است و در لغت بعنوان دانستن گذشته، می تواند دانش ما را بعنوان معمار محدود به یک سری نامها، زمانها، و سبكها کند. تعمق در سبکهای تاریخی و بستر آنها که معمولا معماری براساس. آنها دسته بندی و ارائه می شود. می تواند تاریخ را بصورت منبعی غنی برای معماری درآورد.
این مطالعه در جستجوی اصولی است که مافوق زبان بوده و یک شیوه معماری را آشکار می کند. شیوه این جستجو بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق ساختمان هاست. هدف موردنظر پرورش اصول برای ایجاد ایده در طراحی معماری است.
این کتاب در دو بخش تنظیم شده که بخش اول شامل تجزیه و تحلیل ۶۴ ساختمان به صورت نقشه های قراردادی (سایت پلان، پلان و نما) و دیاگرامهای گرافیکی است و بخش دوم الگوهای اصلی فرم و یا ایده های شکل دهنده ای که اجرای آن در معماری ممکن باشد را ترسیم و تعیین می کند. این مسئله نشان می دهد که الگوهای قطعی، علی رغم اینکه هیچ نوع ارتباط آشکاری با مکان ندارند، با زمان پیش می روند. . .
ساختمانهایی که نشان داده شده با دامنه ای از زمان، نوع عملکرد و سبک معمارانی که ظاهرا متفاوت با دیگران به معماری نگریسته اند، انتخاب شده اند. این گزینش به علت فراهم بودن اطلاعات منظمی است که به وسیله برخی معماران تهیه شده است. و ساختمانهایی که از آنها استفاده نشده، صرفا بعلت عدم وجود اطلاعات و مدارک لازم برای تجزیه و تحلیل آنها می باشد.
در بخش اول اولویت با ساختمانهای اجرا شده است و بخش دوم کتاب شامل پروژه هایی به منظور نشان دادن ایده های معماری در هر یک از آنها است. و نیز هنگامیکه تکنولوژی ساخت چند ساختمان مشترک بود، تنها به نمایش یکی از آن آثار اکتفا شده است.
در برخی موارد اطلاعات بدست آمده از ساختمانهای موجود، دارای تناقض هایی بود. زمانی که چنین مغایرتهایی بوجود می آمد، تمام کوشش ما | صرف اثبات صحت اطلاعات موجود می شد. اگر صددرصد. نمی توانستیم صحت اطلاعات را اثبات نمائیم، فرض های معقولی را می پذیرفتیم. مثلا رابرت ونتوری هرگز برای خانه تا کرا، سایت پلانی ترسیم نکرده بود، بنابراین سایت پلان اشاره شده در این کتاب از منابع دیگر بدست آمده است.
در برخی موارد، ساختمانهای خاصی دارای بیش از یک نام در متن هستند. مثلا سروتوندا؟ اثر آندره پالادیو در اغلب موارد بصورت ویلا کاپرا ذکر شده و گاهی نیز آن را ویلای المريکو نامیده اند که نام خانواده ای است که ساختمان در ابتدا برای آنها ساخته شده است. در چنین مواردی، متداولترین نام مورد استفاده، برای ساختمان بکار رفته و در فهرست ضمیمه به نامهای دیگر نیز اشاره شده است. "
درباره تاریخ منسوب به بعضی از ساختمانها نیز اختلاف نظر وجود داشت. دلیل این اختلاف نظر مدت زمانی است که برای تکمیل ساختمان سپری شده و یا به علت عدم دقت در ثبت تاریخ بوده است. اغلب تعیین یک یا چند تاریخ صحیح برای ساختمانها مشکل بود. اهمیت تاریخ برای درک اثر، مربوط به جایگاه آن در یک زمینه تاریخی است. لذا وقتی بین منابع اختلاف وجود داشت به تاریخی استناد می شد که بیشتر مورد استفاده قرار می گرفته است.
مسلما پیچیدگی معماری اغلب ایجاب می کند که نسبت دادن یک ساختمان تنها به یک شخص با مشکل مواجه شود. واضح است که ساختمانها با همکاری و تشریک مساعی ساخته شده و نتیجه کار چندین نفر است. بنابراین برای صراحت مطلب در این کتاب ساختمان به شخصی نسبت داده شده که معمولا بعنوان طراح آن شناخته شده است. مثلا چارلز مورد نسبت به شرکتهایی که احتمالا در ساخت بنا دخالت داشته اند ترجیح داده شده. بهمین ترتیب رونالدو گیورگولا به جای شرکتی که با او همکاری داشته معرفی شد.
در بخش تجزیه و تحلیل این کتاب، پلان، نما و مقطع در هر ساختمان با یک مقیاس ترسیم شده است. بنابراین مقیاس ساختمانها براساس اندازه ساختمان و نوع ارائه آنها متفاوت است. سایت پلانها مطابق با جهت پلان طبقه همکف قرار گرفته اند و به جهت شمال در جایی مشخص اشاره شده است.
برای مرتبط نمودن تجزیه و تحلیل ساختمانها از یک یا مجموعه ای از دیاگرامها استفاده شده است. دیاگرامها، ترسیمهایی هستند که بصورت خلاصه شده ویژگیها و نوع ارتباطات اصلی در یک ساختمان را نمایش می دهند. بدین لحاظ دیاگرامها مجزا از سبک، نوع عملکرد، زمان و... صفات فیزیکی ویژه ای را در ساختمانهای مختلف مقایسه می کنند.
دیاگرامها از ترکیبات سه بعدی فرم و فضای ساختمان بوجود آمده اند. آنها اطلاعات بیشتری از آنچه که معمولا در یک پلان، نما، یا یک مقطع نمایان است، را دربر می گیرند. دیاگرام ها برای نشان دادن اصول و مباحث مهم عمدا خلاصه شده اند. این زدودن حشويات به جز موارد خیلی مهم، ایجاب می کند که دیاگرامها بصورت غالب و بخاطر سپردنی باشند.
لازم بود که برای این تجزیه و تحلیل گرافیکی، استاندارد خاصی پیش بینی شود که بتوان دیاگرامها را با هم مقایسه نمود. بطور کلی در هر دیاگرام خطوط ضخیم همان مبحث را تاکید می کند. در بخش ایده های شکل دهنده این کتاب، پلان، نما یا مقطع ساختمان برای تعیین جهت هدف مورد نظر با خطوط نازک ترسیم شده اند، در حالیکه مبحث مورد مقایسه و مورد تجزیه و تحلیلی با
خط ضخیم و سایه نشان داده شده است.
این مطالعه جامع و شامل تمام جزئیات نیست بلکه دارای مثالهایی است که اختلافات جزیی ایده ها را به تصویر می کشد. یافتن ساختمانی که تنها از یک ایده فرمی خالص بوجود آمده باشد بعید بنظر می رسد، بلکه استفاده از الگوهای متفاوت متداولتر است و نتیجه دارای پتانسیلی قوی برای ابراز تفسیرهای گوناگون است. در این مطالعه تنها الگوهای غالبی تعریف شده اند و بدان معنی نیست که الگوهای دیگری وجود ندارد.