بی واسطگی و تغییرپذیری طراحی گرافیک با حیات اجتماعی، سیاسی، و اقتصادی فرهنگ هر دوره تاریخی پیوند دارد و روح زمان را دقیق تر از دیگر ابزارهای بیان انسانی می نمایاند. اثری که طراح گرافیک تولید می کند، باید از جنس روح زمان باشد.
طراح گرافیک معاصر وارث نیاکان برجسته ای است: کاتبان سومری که خط را ابداع کردند، صنعتگران مصری که روی برگ های پاپیروس کلمات و تصاویر را در هم آمیختند، باسمه کاران چینی و تذهیب کاران قرون وسطی، تصویرگران و خوشنویسان چیره دست ایرانی، چایچیان و حروفچینان قرن پانزدهم (که نخستین کتاب های چاپی اروپایی را طراحی کردند)، و اولین نقاشان پوسترساز
طراحی گرافیک ممکن است یکی از سه نقش مهم زیر، یا هر ترکیب ممکنی از آنها، را ایفا کند.
۱. طراحی هویت نما (identification): طراحی هویت نما به کار تشخیص هویت موضوع می آید، مانند و انواع علامتها و نشانه ها و نمادهای بصری، برچسب های تبلیغاتی روی بسته ها، تابلوهای راهنما، و ...
۲. طراحی اطلاع رسان (information design): طراحی اطلاع رسان که برای منتقل کردن اطلاعات و و دستورالعمل ها به مخاطب است و ارتباط بین موضوعات را نشان می دهد، مانند نقشه ها و نمودارها.
۳. طراحی معرفی و تبلیغات (presentation and promotion): هدف طراحی معرفی و تبلیغات جلب.
نظر و ایجاد پیامی به یادماندنی است و پس از آن، قانع کردن مخاطب و واداشتن او به انجام دادن عمل منظور نظر.
طراحی گرافیک امروزه بخشی از فرهنگ و اقتصاد کشورهای صنعتی به شمار می آید. طراحی گرافیک هنوز - به رغم رواج گونه های جدید ارتباط تصویری ناشی از نیازها و فشارهای اقتصادی و تغییرات فناوری روز - به سنتهای قدیم خود وفادار است.
موضوع کتاب حاضر آشنایی با این سنت های قدیم گرافیک و تغییرات و تحولات آن طی تاریخ است و ادامه و مکمل مباحث مطرح شده در کتاب شناخت هنر گرافیک ۱ است. در این کتاب، نیز مانند آن کتاب، تمرینهایی آمده که مستقیما از متن درس استخراج نشده و هدفش پرورش خلاقیت و ذهن خلاق در مخاطب کتاب بوده است.
توصیه می شود این تمرین ها نادیده گرفته نشود و فراگیران با هدایت کلی مدرس در فضایی سرشار از تعامل و پویایی درباره حاصل کارهای هم بحث و تبادل نظر و قضاوت کنند.