این کتاب در پی آن است خواننده را با زیبایی شناسی فیلم آشنا کند. فرض کتاب بر این است که خواننده به جز تجربه فیلم دیدن دانش دیگری در مورد سینما ندارد، البته برخی جنبه های آن برای افرادی که دانش قابل ملاحظه ای درباره سینما دارند نیز مفید است.قصد این کتاب برجسته کردن و مورد بحث قرار دادن خصوصیات اساسی سینما که پایه های اساسی آن را تشکیل می دهند، است. بنابراین کتاب به مخاطبین علاقه مندی که می خواهند بدانند چگونه ممکن است رسانه فیلم ما را در تجربه هایی شریک کند از جنس تجربه حاصل از نقاشی، مجسمه، موسیقی، ادبیات، تئاتر، معماری یا رقص، پاسخ می دهد.«هنر سینما» شیوه مشخصی برای مطالعه موضوعات مطرح شده ارائه می دهد. روشی را مطرح نموده که از طریق آن خواننده با یک سلسله مراتب منطقی به جنبه های گوناگون زیبایی شناسی فیلم رهنمون می شود، جان کلام در این روش تاکید بر تمامیت فیلم است.
روش کتاب را می توان در چند پرسش خلاصه کرد:
1 – فیلم چگونه ساخته می شود؟ برای درک فیلم باید به این موضوع پی برد که چگونه کارانسان این مصنوع را می سازد، موضوعی که در بخش اول کتاب ذکر شده.
2 – عملکرد یک فیلم کامل چگونه است؟ فرض کتاب بر این است که مثل همه آثار هنری فیلم باید به عنوان یک ساختار فرمی درک شود. این فرضیه منجر به تفکر درباره اینکه فرم چیست و چگونه ما را تحت تاثیر قرار می دهد، اصول اساسی فرم فیلم و فرمهای روایی و غیر روایی رهنمون می کند؛ این مباحث در فصل دوم آمده اند و در ادامه موضوع فرم فیلم، تکنیکهایی که خصلت نمای رسانه فیلم هستند در فصل سوم آمده.
3 – چگونه فیلم را نقادانه تجزیه و تحلیل کنیم؟ پاسخ این پرسش در بخش چهارم است که با تکیه بر مفهوم فرم فیلم و دانش سینما تعدادی فیلم تحلیل شده است.
4 – چگونه هنر سینما در طول تاریخ تحول می یابد؟ پاسخ به این پرسش نیازمند چند جلد کتاب است در این اثر سعی شده مهمترین دوره ها و جنبش های تاریخ سینما بررسی شود.